lauantai 24. tammikuuta 2015

Valkoisia sulkia

Kävin viime sunnuntaina Vesijärvellä ja siellä oli taas valkolaikkuisia sorsia. Kuvat eivät ole siitä parhaimmasta päästä, kun valon määrä alkoi jo vähetä, ja käytin kameran digizoomia.






Videota viime sunnuntailta (tavallisen värisiä ja laikukkaita sinisorsia):


Olen kuvannut näitä poikkeaan värisiä sorsia ennenkin.

Tätä ruskeaa, valkorintaista sorsaa olen kuvannut jo muutaman vuoden ajan. Se on kesäisin arboretumissa ja talvisin Vesijävellä.




 Yllä olevan naaraan kuvasin maaliskuussa 2014.


 Valkoinen sorsa (vai jostain karannut ankka?) viihtyi Vesijärvellä muutaman vuoden, tai en ole ainakaan nähnyt sitä enää pitkiin aikoihin. Ehkä valkolaikkuiset sorsat ovat tämän valkoisen yksilön jälkeläisiä?  Nämä kuvat on otettu vuonna 2011.


4.3.2014 kuvaamani videon lopussa (kohdassa 0:16) on myös värivirheellisiä sorsia.

Ja lopuksi kaksi kuvaa helmikuulta 2014:



Ruoko Kerttunen on myös kertonut omassa blogissaan lahtelaisista, oudon värisistä sorsista. Käykääpäs katsomassa!

4 kommenttia:

  1. Olet seurannut pitkään näitä sorsia ja hyviä kuvia olet saanut! Olemmeko kuvanneet samojakin yksilöitä? Minä olen kuvannut Lahdessa näitä vain Polttimon sulalla, mutta Vesijärveähän sekin on.

    Tuo täysin valkoinen yksilö on kyllä mielenkiintoinen!

    XXX
    Käytän, teknisistä syistä, kahta profiilia kirjoittaessani Lintuilua-blogiani: Töyhtötintti ja Ruoko Kerttu. Em. profiilien takana yksi henkilö, minä, Anu.

    VastaaPoista
  2. Olet seurannut pitkään näitä sorsia ja hyviä kuvia olet saanut! Olemmeko kuvanneet samojakin yksilöitä? Minä olen kuvannut Lahdessa näitä vain Polttimon sulalla, mutta Vesijärveähän sekin on.

    Tuo täysin valkoinen yksilö on kyllä mielenkiintoinen!

    XXX
    Käytän, teknisistä syistä, kahta profiilia kirjoittaessani Lintuilua-blogiani: Töyhtötintti ja Ruoko Kerttu. Em. profiilien takana yksi henkilö, minä, Anu.

    VastaaPoista
  3. Olen kuvannut Imatralla Vuoksen varrella valkoista sorsaa. Sorsa on siellä nähty ensimmäisen kerran syksyllä 2010 ja kerrotaan että se on pariutunut useampana kesänä. Siellä on joukossa kaksi naaraspuolista sorsaa jotka ovat selvästi vaaleampia kuin toiset. Olisivatkohan perillisiä. Kävin juuri tänään kuvaamassa ja näytti siltä että Antsku (Imatralaisten antama lempini ) olisi pariutunut.
    Hienot kuvat olet ottanut!

    VastaaPoista
  4. Hienoja kuvia ja tosi kivannäköisiä nuo erilaiset sorsat.

    VastaaPoista